کرسی آزاد اندیشی با موضوع "رهایی از عذاب کرسی با عنوان عذاب اخروی با مقایسه تطبیقی نظریه ابن عربی وعلامه طباطبایی (ره) " در مدرسه علمیه حضرت آمنه (س) فریدونکنار 2/10/1403
این کرسی با حضورارائه دهنده مولف کتاب خانم حیدر نژاد (استاد منطق ) ومنتقد خانم حبیبیان (معاون پژوهش) وشرکت غیر حضوری داور دکتر بخشنده (استاد دانشگاه مازندران ) برگزار شد .
حیدر نژاد گفت : در این کتاب فصل اول 5واژه عذاب ،خلود ،جهنم ،دوام ،انقطاع ،مورد بررسی قرار گرفت ودر فصل دوم نظر ابن عربی ودلائل آن ها بیان شد . ویژگی مخلدین را ابن عربی در حال ووضع اهل دوزخ مثل خواب ورویا می داند که نه زنده است ونه مرده .ابن عربی آتش دوزخ را وطن اهل نار دانسته که در آن لذت می برد ومانوس آن است . وعذاب را دائمی نمی داند ولی علامه عذاب را جاودانه می داند .
حبیبیان به عنوان منتقد سوال داشت : انسان مختار دلیلی برای عذاب نباید داشته باشد ؟ بیان ابن عربی در برداشتن عذاب چگونه با جاودانه بودن جهنم برای دوزخیان قابل تعبیر است ؟
بخشنده در سمت داور پاسخ دادند : اختیار انسان به صورت مطلق ورها شده نیست والبته مسیری که انتخاب می شود پیامد هایی هم دارد در آیه داریم قد تبین الرشد من الغی … وقبل آن لا اکراه فی الدین آمده است .
دیدگاه ابن عربی در مورد خلود که امام خمینی (ره ) هم قبول دارند وخلود یک زمان طولانی است وبعضی ها طولانی تر عذاب می شوندوهمه اانسان ها از عذاب جهنم رهایی پیدا می کنند . در نهایت عذاب منقطع می شود واین به معنای رهایی از آن نیست که جهنم بهشت شود وعذاب برداشته شود نیست در آنجا عذاب یا آتش یا تردید یا گرما است وقابل توجیه است وخلاصی از جهنم نیست
اهداف ودستاورد نشست :
در این کرسی طلاب با مقایسه دونظر از علما آشنا وبا دلیل نظر علامه را تایید نمودند
دستاورد این کرسی درباره عذای اخروی ورهایی از آن وچگونگی خلود در جهنم آشنا شدند که از معارف دین در بحث قیامت است .