کرسی آزاد اندیشی قوامون علی النساء
در این نشست حجت الاسلام دکتر نصیرایی( داور ) وخانم دکتربراریان (استاد مطالعات زنان ) وخانم فریده حبیبیان (معاون پژوهش ) با اساتید وطلاب حضور داشتند .
براریان گفت : حرکت ها ی دفاع از حقوق زنان تحت تاثیر جنبش های فمنیسم غرب در جهان اسلام به صورت قرائت های زن گرایانه از قرآن تبیین شده تا جایی که عده ای افراد برتری مردان وفرودستی زنان را از آیات استنباط وبر علیه قرآن شبهه ایجاد کردند . ولی با تامل در قرآن واهتمام شارع به متعالی کردن زنان ودر نتیجه به تعالی جامعه حکایت می کند .
وی افزود : قوامیت معانی متعددی دارد وماده قیام به معنی ولایت وریاست وسلطه ودر لغت عهده دار شدن کاری است که مترادف تکفل وسر پرستی است وقوام صیغه مبالغه از قیام وبا متعدی شدن با علی مداومت بر ثبات کاری را می رساند .
حبیبیان گفت : با توجه به این که زنان در تاریخ اسلام پیش قراول هستند وزن یک انسان است ومیل به برتری دارد چرا باید مرد بر او حکومت کند چرا باید مطیع ومرد مطالع باشد به نظر می رسد اسلام نظر تحقیر آمیزی در مورد زنان دارد ؟!آیا این که ریاست دست مردان وحق طلاق به آنان وارث او نصف مردان باشد دلیلی بر فروتری اونیست ؟ اصلا فلسفه ریاست چیست ؟ وجنبه فقهی وحقوقی آن را بدانیم ودر جامعه امروز آیه الرجال قوامون قابل دفاع است ؟
نصیرایی گفت : آیه قوامون وآیات بعدی مورد جنجال است از قبل رسانس تا زمانی که جامعه متمدن تشکیل شد موضوع وابسته بودن اقتصادی زنان به مردان مطرح بوده است باید دید نظر دین چیست ؟ آیات وروایات چه می گوید وآیه اطلاق دارد ؟ از دو زاویه میتوان نگاه کرد وقتی یک گیاه بخواهد رشد کند شرایط باید آماده باشد آب وخاک ونور قیمومیت هم به همین برمی گردد ولابد وضروری است که کسی باید مسولیت را قبول کند که به نحو احسن انجام دهد اگر قوام را در تکوین قبول می کنیم باید در تشریع هم قبول کرد باید خدا قانون دهد وجایگاه مسولیت مرد را مشخص می کند در زندگی اجتماعی با توجه به جنبه جنسیتی مرد وزن کار وکسب بر عهده مردان ومدیریت خانه بر عهده زنان است واگر مردان پشتوانه اقتصادی در خانواده نباشند خانواده متزلزل می گردد . از باب رخصت است نه عزیمت وبا شرایط مطلوب اسلام قبول دارد که زنان با توافق ریاست را برعهده بگیرد وکار حرامی را زن انجام نداده است .
وی ادامه داد : از آیه مرد سالاری را اثبات نمیتوان کرد قانون خدا بر اساس شرایط تابع مصلحت ومفسده است اگر در شرکتی زن ریاست آن را داشته باشد قوام بر کارگران است مانند داستان ملکه سبا حکومت یمن در دست او بود در نهج البلاغه حکومت یک زن به نام بلقیس را مطرح می کند . نقد هایی که برآیه آورده از فمنیسم هاست که اسلام را زیر سوال ببرند وآگاهی به مصالح ومفاسد احکام ندارند در پایان به سوالات پاسخ داده شد .